.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
در حاشیه تغییرات مکرر قیمت دلار ؛
حالا شد « هزار و يك اشتباه » !
شمال نیوز : اشتباه اقتصادى دولت، بكارگيرى اشباح شده ها و شكم سيرها در بالاترين سطوح مديريتى نظام و مشخصا" در كابينه و سطوح پائين تر بود كه دغدغه ذهنى و عينى آنها، مردم و اقشار آسيب پذير جامعه و محرومين نبوده و .....

شمال نیوز : در پی تغییرات مکرر قیمت دلار که موجب گردید نوسانات جدی و اساسی در شرایط فعلی اقتصاد ایران بوجود آید، یک عضو هیات علمی دانشگاه با انتشار مطلبی نسبت به سیاست‌های اقتصادی دولت واکنش نشان داد.

به گزارش شمال نیوز، هادی ابراهیمی در این نوشتار آورده است:

شيخ الرئيس بوعلى سينا مى گويد : اگر براى توجيه يك اشتباه، هزار دليل هم بياورى، مى شود هزار و يك اشتباه!

قصه اين روزهاى سياست هاى اقتصادى دولت، تكثير اشتباهاتى است كه هر كدام براى جبران اشتباه قبل از خود به عنوان راهكار ارائه شده بودند!

اولين اشتباه اقتصادى دولت، بكارگيرى اشباع شده ها و شكم سيرها در بالاترين سطوح مديريتى نظام و مشخصا" در كابينه و سطوح پائين تر بود كه دغدغه ذهنى و عينى آنها، مردم و اقشار آسيب پذير جامعه و محرومين نبوده و بيش و پيش از همه به خودشان مى انديشيدند!

اشتباه دوم، مبناهاى غلط محاسبات بود كه بجاى تمركز داخلى و توجه به توانائي هاى نيروهاى ايرانى، چشم به اقتصاد جهانى و بعبارتى اقتصاد تحت سلطه نظام سلطه دوخته تا از نمدش كلاهى براى اقتصاد ما بدوزند كه برجام نافرجام، تجلى همه جانبه اين تفكر ناكام بود!

اشتباهات همچنان تكرار مى شدند و عليرغم زيبايى شعارها و تزريق اميدهاى كاذب به جامعه، نه تنها بهبود اوضاع به مشام نمى رسيد، بلكه تعفن فقر و ناتوانى معيشتى و سقوط آزاد اقتصادى از جامعه قربانى مى گرفت و با تعطيلى پياپى كارخانه ها و ساير مراكز تعطيلى و نيز عدم جذب سرمايه گذارها و كلا" عدم اقبال مطلوب از بخش خصوصى، نه تنها شيب ايجاد فرصت هاى شغلى جديد كند شد، بلكه شاهد شيب تند از دست دادن فرصت هاى شغلى موجود نيز بوده ايم!

استمرار شگرد كهنه و منسوخ مديران گذشته نيز تا پايان دولت يازدهم توانست از آقايان، قهرمان نماهايى بسازد كه مى خواهند شق القمر كنند، اما شروع دولت دوازدهم، پشت پرده هاى ناتوانى هاى مديريتى، رانت خوارى ها، دريافت هاى نجومى، اشرافيت مديريتى، بيگانه نوازى ها، هماهنگى ناروا با نظام بين المللى اقتصاد، التماس هاى ناكام، وعده هاى دروغ، سياست گذارى هاى غلط و دهها خلط مبحث اقتصادى و مدبريتى را افشاء كرد و نشان داد كه شعار زيباى"على بركت الله" توخالى بوده و سفره اى را رنگين و فقيرى را غنى نكرد!

اميد گدامنشانه به دستهاى چدنى غرب كه در دستكش هاى مخملين پنهان اند، به جايى رسيد که این روزها باید گرانترین نرخ خرید و فروش دلار و سایر ارزها را نظاره‌گر باشیم و حتی دلار (جهانگیری) و برخورد پلیسی هم نتواند بازار ملتهب ارز، سکه و طلا را رام و آرام کند!

تهاجم نمایندگان به آقای سیف در مجلس و سایر اتفاقات این‌ روزها، مهر تاییدی بر ناکامی دولتی است که مدیران گذشته را عجولانه تخریب می‌کردند و منتقدان خود را با توهین و تهدید و تمسخر مورد خطاب قرار می‌داد!

این دولت و تفکری که در تخریب نیروهای اصولگرا و ولایی دارد از هیچ شگرد روانی – تبلیغی فروگذار نکرده و نمی‌کند، حالا باید با گوش کردن کلیپ‌های انتخاباتی خود، شرمنده مردمی شوند که به آنها دل بسته و چشم امید دوخته بودند‍!

رشد نجومی قیمت‌ها، پرواز نرخ تورم، سقوط رشد اقتصادی، برج بلند آمار و بیکاری، نارضایتی مردم، ناکامی اقتصادی و هزار قصه پرغصه دیگر، ماحصل اعتماد نابجا به کسانی است که جامعه را به اینجا کشانده است.

امید آن که در مدت باقیمانده، به خود آیند و دست از سیاست‌های غلط برداشته و تا حدودی جبران مافات نمایند.

روحانی که خود را مبتکر و ژنرال عرصه اقتصادی و سیاست خارجی می‌دانست، در روزهای انتخاباتی در تخریب و تحقیر رقبای خود ید طولانی داشت. او در حالی ادعا کرد که تحریم‌ها رفع شده و هیچ کس غیر از وی زبان مذاکره را نمی‌داند، این روزها باید پاسخگوی افکار عمومی باشد.

بدون تردید روضه‌خوانی بر سر قبر برجام دردی از مشکلات مردم دوا نخواهد کرد. از سوی دیگر با بخشنامه‌های دستوری هم نمی‌تواند قیمت‌ها را تثبیت کند، در حالی که سیاست تثبیت قیمت‌ها چه در حوزه ارزی و چه در حوزه مصرفی تنها برای یک دوره اثرگذار است.

پایان سخن اینکه دستاورد دولت محترم در 5 سال گذشته حاصلی جز عقب‌ماندگی و مشغول کردن ذهنیت عمومی برای چندین سال نداشته و نتایج آن امروز در اقتصاد و بازارمصرفی کشور مشخص شده است.

هادی ابراهیمی
عضو هیات علمی دانشکده رسانه ملی


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

ناشناس 22 فروردين 1397
نقد خوبی بود . ولی آقای ابراهمی نفت 120 دلاری دوران شما و آن همه ثروت از فروش نفت چه شد؟؟؟ نقدی دارید؟؟
محسن رحمتي 22 فروردين 1397
آقاي دكتر ابراهيمي . احسنت برشما از اينكه توانسته اي حرف دل اين مردم رو بزني
نا شناس 22 فروردين 1397
اونایی که به روحانی رای دادن هر چه سریع تر عذر خواهی کنند اقای روحانی خدای احمدی نژاد خوب جواب یاوه گویی های شما رو داد اینم چوب خدا دیدی هر چی تهمت به فرزند ملت زدید به خود شمتا برگشت رسوا شدید بازهم احمدی نژاد پیروز شد خدایا شکرت
خبرنگار 22 فروردين 1397
با سلام خدمت جناب ابراهیمی
بنده به عنوان خبرنگار که زمانی همکار بودیم و شما به مدارج عالیه سیاسی و اداری به دلیل برخی مراودات سیاسی رسیدن و بنده همچنان با افتخار خبرنگارم
گرچه به مدیریت ارزی دولت نیز به عنوان کسی که در حد یک خط حداقل کارگرد خبری اقتصادی انتقاد دارم.
ولی امیدوارم به یاد داشته باشید که ارز 800 تومانی را تحویل گرفتید با نرخ تورم کمتر از 10 درصدی و با وجود درآمدهای سرسام آور ناشی از افزایش قیسمت نفت که حدود 800 میلیارد دلار بود، ارز را در سال 92 به حدود 3500 تومان تحویل دادید و در آن زمان نیز به قول شما مدیران گشنه سر کار بودند.
آن وقت در آن دولت اختلاس 3 هزار میلیارد تومانی سر بر آرود و امروز نیز چندین از مدیران رده اول کابینه آن دولت که شما هم جزء کابینه استانی اش بودین سر از زندان در آوردند.
اگر کمی منصف باشیم متوجه برخی مشکلات این چنینی داخل کشور می شویم که خارج از اراده دولت است.
با این وجودغیر منصفانه ترین بخش نوشتاری شما در آخر این که در این 5 سال فعالیت دولت جز عقب ماندگی حاصلی نداشته است بسیار غم انگیز است.
لااقل این انصاف رو داشتن که مهار تورم 40 درصدی حاصل تلاش همین دولت نبود- و رساندن نرخ تورم به 10 درصد کار کوچی بود.
برادر عزیزم جناب ابراهیمی استحضار دارید که دولتی که شما در آن مسند داشتین قرار بود نفت سر سفره مردم بیاورد و آخر نه تنها خبری از نفت نشد که نان نیز از سفر مردم رفت.
استدعا دارم با چند کارشناس اقتصادی بی سرف غیر سیاسی صحبت کنید و بسنجید وضعیت مردم در این دولت بدتر شده تا در دولت مطلوب شما
البته بنده انتقاد زیادی به کارکرد اقتصادی دولت دارم ولی با همه این انتقادات عملکرد مثبت زیادی در دولت تدبیر و امید است که قابل دفاع است. کما اینکه شاید برخی کارکردهای دولت مطلوب شما نیز قابل دفاع باشد.
با تشکر ارادتمند- خبرنگار
نا شناس 22 فروردين 1397
بسيار عالي،دكتر هادي عزيز بهترين گزينه براي دفاع از حقوق قشر كارگر ،كشاورز و و طبقه متوسط و ضعيف جامعه ميباشيد.صندلي سبز بهارستان تو را ميخواهد،صندلي سبز بهارستان تو را ميخواهد تا از ساري و فرزندانش دفاع كني....ارزوي موفقيت براي حضرتعالي
نا شناس 21 فروردين 1397
باسلام وارادت .بسیارعالی وفنی ودقیق بود.متشکرم دکتر
- 21 فروردين 1397
اقاي ابراهيمي با توجه باينكه شما استاد دانشگاه هستيد واگاه به علم اقتصاد افزايش قيمت دلار يا دراصل كاهش ارزش پول ايران كه از بدو انقلاب تاكنون سقوط هرساله را داشته دليلش همين است كه خلاصه كرديد
sh 23 فروردين 1397
سلام به مخاطبین عزیز
مواردی که ذکر میشود خارج از جناحای سیاسی میباشد
جناب اقای ابراهیمی .جواب اولا شما : مگر امثال شما که در زمان سمت هایی که در دوران گذشته داشتید چه گلی بر سر این مردم و شهروندان ساروی زدید که دوستان نمی زنند .مگر اغلب مسولین شکم سیر نیستن
دوما :دوستان گذشته در کدامین از موارد از توان داخلی جوانان در سطوح اجرایی استفاده نموده اند
سوما:مسولین گذشته و حال همه شان برای ازمون سعی و خطا بر مسند نشسته اند . کمتر مدیر و مسولی در ده اخیر بر جایگاه واقعی علمی و عملی نشسته بودن و هستن که متاسفانه انها هم عملا با توجه به جناح سیاسی خنثی می باشند
چهارما: شما در زمانی که در چند دستگاهای گذشته که مسئولیت هایی داشتید آیا بر اساس وجدان و علم و عمل اقدام نمودید؟
پنجما:در تفکرات سیاسی هر دو جناح همه مواردی که ذکر نمودید وجود دارد .متاسفانه کسی وجود ندارد که برای کار کردن در سیستم اجرایی کشور پا پیش بذاره یا اینکه نمیذارن جناح های مذکور
ششما: رجز خوانی و تبلیغات در تمامی سطوح جناح ها وجود دارد که همه کذب بوده و خواهد بود
زمانی کشورمان ایران در عمل به موفقیت خواهد رسید که من و شما و مسولین با شفافیت وعلم و آگاهی و صادق بودن در مسیر پیشرفت کشور دست به دست هم دهیم که ظاهرا این نوع تفکر در حالی خاموشی و فراموشی می باشد .
نا شناس 22 فروردين 1397
آقای ابراهیمی
آدرس را اشتباهی ندهید در دولت آقای احمدی نژاد که شما معاون استاندار بوددید که اوضاع بدتر بود
مختصر میگویم اشکال کا ر اینه که آدمهایی مثل شما که تخصص تان اقتصادی نیست با سیاسی بازی دارید نظرات سیاسی را به اقتصاد میچسبانید
مازندرانی 23 فروردين 1397
هادی یییییییییی!!!!ول هکن!!!!!!!!!!!آقامحمودتون کجاس؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
نا شناس 24 فروردين 1397
سلام اقای دکترابراهیمی عزیز.درست اشاره کردییدوقتی شکم سیرهابرگردونه مدیریت قرارگیرندچه ازدردمردم میفهمند.مشکل ماهمیجناست.بعضی ازدوستانی که کامنتهای غیرفنی اماسازمان یافته میگذارندازحال مردم چه میدانند،اگرابراهیمی خبرنگاربودورشدسیاسی ومدیریتی کرد،شهیدرجایی هم یک معلم بودکه رییس جمهورشدبرادر؟نقداقای ابراهیمی دلسوزانه بود

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.115 seconds.